Raymond Khoury: Den siste tempelriddaren

Den siste tempelriddaren

Den siste tempelriddaren

Den siste tempelriddaren

Akko, år 1291. Medan staden brinner efter angreppet av sultanens trupper, sätter Tempelfalken segel och för bort en liten skara riddare, åt vilka ordens stormästare anförtrott ett mystiskt skrin. Skeppet försvinner spårlöst.

New York City, nutid. Fyra ryttare, utklädda till tempelriddare, anfaller Metropolitanmuseet under det högtidliga öppnandet av en utställning med skatter från Vatikanen och stjäl en medeltida chiffermaskin. Därmed kastas FBI-agenten Sean Reilly och arkeologen Tess Chaykin in i en livsfarlig katt-och-råtta-lek med skoningslösa mördare. Det riskfyllda äventyret för dem genom tempelriddarnas mörka historia; och slutligen upptäcker de en häpnadsväckande hemlighet som kommer att skaka den religiösa världen i dess grundvalar.

Alla som tyckte om Da Vinci-koden kommer att älska denna spännande blandning av konspirationsteorier, action och mysterier.

 

Recension

Det absolut bästa med den här boken är när huvudskurken i boken sågar nya testamentet. Den här delen av boken är inte fiktion. den beskriver hur det gick till när nya testamentet införlivades i bibeln. Det är väl allom bekant att evangelierna som finns med i Nya testamentet inte är skrivna av Jesus lärjungar? De är skrivna tidigast 40-50 år efter att Jesus spikats upp på korset. De finns inga som helst ögonvittnesskildringar från den här tiden som  kan bekräfta att Jesus hade superkrafter, precis som Stålmannen och Spindelmannen. Gå på vatten, väcka döda till liv och vara guds son, det är inget som någon vanlig man gör. Om det funnits ögonvittnesskildringar om Jesus så har kyrkan för länge sedan lagt beslag på och destruerat dessa så att de ska kunna odla myten med den magiska Jesus. Inte vill kyrkan att det ska finnas material som berättar vem Jesus egentligen var. “Snickarns pojk” som förvisso var en talare och profet, men någon Joe Labero det var han aldrig. Och det vet kyrkan men de kan inte tala om det. För det skulle innebära att de erkänner att de  ljugit de två tusen senaste åren. Boken börjar med ett citat som sammanfattar allt ovan.

-”Den har vari till stor nytta för oss,
den här myten om Kristus”
Leo X, Påve 1513-1521

Slutet i boken är lite för fegt i smak och därför får Den siste tempelriddaren bara” 4+ i betyg

Tags: ,

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.